Näin teet hyvän briiffin sisällöntuottajalle

Miten varmistaa, että ulkoistettu sisällöntuotanto vastaa markkinoinnin tavoitteita? Kokosin muistilistan tekstien tilaajille.

Hyvä briiffi eli toimeksianto kertoo sisällöntuottajalle tarpeelliset taustatiedot tekstin toteuttamista varten. Tilaajalla on etukäteen yleensä aina jonkinlainen visio sisällöstä. Mitä paremmin sen pystyy sanoittamaan, sitä tarkemmin työ vastaa toivottua.

Jos kirjoittajalle antaa vapaat kädet, voi käydä niin, että sinänsä hyvä teksti ei tuekaan markkinoinnin tavoitteita. Kärjistäen voisi sanoa, että sitä saat mitä briiffaat. Briiffi kannattaa kirjata ylös vaikkapa sähköpostiin, jotta siihen on helppo palata.

Kun ostat sisällöntuotantoa, mieti näitä asioita:

  • Tekstin aihe. Mitä teksti käsittelee? Mistä näkökulmasta? Mitä haluat erityisesti nostaa esiin aiheesta? On parempi keskittyä kirkkaasti yhteen näkökulmaan kuin yrittää mahduttaa mukaan kaikki mahdollinen.
  • Tausta ja tavoite. Miksi teksti kirjoitetaan juuri nyt? Mitä sillä halutaan saada aikaan? Liittyykö teksti esimerkiksi johonkin uuteen tuotteeseen tai alan uutiseen?
  • Kohderyhmä. Kenelle teksti kirjoitetaan? Ovatko kyseessä asiantuntijat vai vasta-alkajat? Tämä määrittää esimerkiksi sen, paljonko asioita on syytä selittää.
  • Sisällön muoto. Missä teksti julkaistaan? Tilaatko tiedotteen, haamukirjoitetun asiantuntijablogin vai asiakastarinan? Parasta muotoa voi pohtia myös sisällöntuottajan kanssa.
  • Tekstin pituus. Onko sisällöllä jokin tietty sana- tai merkkimäärä, johon sen tulee mahtua?
  • Taustamateriaalit. Mitä teillä on aiemmin julkaistu samasta aiheesta? Löytyykö muuta hyödyllistä taustamateriaalia? Sisällöntuottajalle voi tarjota malliksi aikaisempia vastaavia sisältöjä.
  • Haastateltavat. Ketä haastatellaan? Sovi haastateltavan kanssa etukäteen, että haastattelu onnistuu. Toimita yhteystiedot sisällöntuottajalle, niin hän pääsee suoraan sopimaan haastatteluaikaa.
  • Aikataulu. Mihin mennessä sisällön tulee olla valmis? Mitä enemmän juttuun sisältyy haastateltavia, sitä enemmän aikaa kuluu haastattelujen sopimiseen ja kommenttikierroksiin. Yhdenkin haastateltavan artikkelissa tarvitaan yleensä vähintään kaksi viikkoa tilauksesta deadlineen. Mitä aikaisemmin tilaat, sitä varmemmin juttu mahtuu sisällöntuottajan kalenteriin!

Tarvitsetko tekstejä markkinointiin ja viestintään? Tutustu sisällöntuotannon palveluihin!

Artikkeli päivitetty 16.10.2023.